Het ensemble voor oude muziek, Les Goûts-Authentiques, wil ‘authentieke smaken’ of muziekstijlen uit de renaissance, barok en klassiek op een kleurrijke en levendige manier aan het publiek voorstellen. De naam Les Goûts-Authentiques is een knipoog naar de term Les Goûts-Réunis. Hiermee omschreef François Couperin, in eerste helft van de 18de eeuw, het streven naar de versmelting van de Franse en de Italiaanse barokstijl. Hij was ervan overtuigd dat deze symbiose tot een betere muziek (wereld?) zou leiden. De bezetting van Les Goûts-Authentiques wisselt naargelang het programma, waarbij niet zelden de stem, de blokfluit of het klavecimbel voor het voetlicht worden geplaatst.
Het ensemble wordt telkens geformeerd door artistiek leider Jan Devlieger. Niet zelden worden hierbij ook jonge en veelbelovende musici geëngageerd waardoor er een cocktail van ervaring en jeugdig enthousiasme ontstaat. In het verleden exploreerde Les Goûts-Authentiques muziek van vader Bach, zonen van Johann Sebastian Bach, Engelse en Franse barokmuziek, Bruegelprogramma (muziek uit de 16de eeuw), maar ook totaalprojecten met o.m. historische dans zoals Le Roi tout cour(t). Vanaf 2008 werden volgende cd’s gerealiseerd: A due cembali obligati (klavecimbelduo), The Submission (sonates en concerto’s familie Loeillet), The Delightful Companion (blokfluitduo’s) en recent ook In Vain the Am’rous Flute met vocaal en instrumentaal werk van Purcell en tijdgenoten.
Les Goûts-Authentiques vzw is de producer van een aantal cd’s met Jan Devlieger op klavecimbel waarbij het repertoire van de Franco-Vlaamse 18de-eeuwse klavecimbelmeesters centraal staat.